JagodaAcaiBerry.pl

Jagoda Acai pod lupą

Jagoda Acai znana jest tubylcom (mieszkańcom Amazonii) od wielu setek lat, jednak dopiero odkrycie i badania Alexandra Schaussa, stosunkowo niedawne, zaowocowały badaniami mającymi na celu dokładne opisanie składu i właściwości jagody. Badania te cały czas są prowadzone i należy spodziewać się coraz to nowych publikacji na na jej temat. Dziś, w naszej ocenie, przy wyborze i podejmowaniu decyzji odnośnie suplementacji z Acai musimy opierać się na zdrowym rozsądku i dotychczasowych publikacjach, które może nie są w pełni satysfakcjonujące, ale i tak dają podstawy sądzić, że jagoda jest jednym z najlepszych, znanych nam roślinnych pokarmów. Jagoda Acai ma bardzo bogaty i złożony skład i jeszcze bardziej złożone oddziaływanie na organizm. Część jej właściwości już znamy, część opiera się na bazie przypuszczeń, a jeszcze inne tylko czekają na uzyskanie naukowego potwierdzenia, które wymaga wielu zaawansowanych badań. Co ciekawe właściwości odchudzające jagody potwierdzono już wielokrotnie w praktyce. O nich, nie trzeba już dziś nikogo specjalnie przekonywać.

Co wiemy jagodzie Acai, czyli suche fakty

Bogata zawartość przeciwutleniaczy nie jest żadnym mitem stworzonym na potrzeby reklamy suplementów na bazie Acai berry. Już doktor Schauss w swoich badaniach składu tego owocu stwierdził, ze antocyjaniny zawarte w Acai występują w niej w bardzo dużych ilościach i wykazują silne oddziaływanie antyoksydacyjne. W 100 gramach suszu z jagody stwierdzono obecność antocyjan w ilości 319 mg - to bardzo dużo na tle innych owoców. W grupie tych związków dominują glukozyd cyjanidyny i rutynozyd cyjanidyny. Ich działanie wspomagane jest przez nieco mniejsze ilości sambubiozydu cyjanidyny oraz rutynozydu peonidyny i glukozydu peonidyny.

Polifenole

Jest ich jeszcze więcej, bo aż 1289 mg w stu gramach suszu. W trakcie badań wyodrębniono: katechinę, epikatechinę, procyjanityny, polimery i trimery. Wśród nich również polimery o wysokiej masie cząsteczkowej. Wszystkie te związki są niezbędne naszym organizmom, zapewniają im optymalne warunki funkcjonowania.

Błonnik, witaminy i aminokwasy

Jagoda Acai zawiera bardzo dużo błonnika, a niewiele węglowodanów, bo wśród nich dominuje właśnie błonnik, który w jagodzie stanowi aż 44% suchej masy. Oprócz tego Acai berry jest bardzo bogatym źródłem witaminy A - stwierdzono obecność 1000 IU tej witaminy, witaminy C jest mniej, ale za to w bardzo dobrze przyswajalnej postaci. Aminokwasów jest w Acai aż 19, stanowią one 7,59% suchej masy. Wśród nich warto wymienić kwas asparaginowy i kwas glutaminowy.

Lipidy i sterole

Bardzo duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych sprawiają, że jagoda Acai doskonale radzi sobie z regulowaniem naszej gospodarki cholesterolowej. Generalnie obecność lipidów w Acai utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, co pozwala mieszkańcom Amazonii na pozyskiwanie oleju z owoców. Olej ten używany jest w lecznictwie, ceni się go głównie ze względu na właściwości przeciwbiegunkowe. Kwasy, których obecność stwierdzono w jagodzie Acai to: kwas oleinowy (56% wszystkich kwasów tłuszczowych), kwas palmitynowy (odpowiednio 24%) oraz kwas linolowy (10%), pozostałe lipidy występują w mniejszych ilościach, ale jest ich dużo, bo aż 37 różnych kwasów tłuszczowych. Sterole, a właściwie fitosterole (sterole roślinne) mają ogromny wpływ na poziom cholesterolu w naszym organizmie. W jagodzie Acai również jest ich sporo, wystarczy wspomnieć, że znajdziemy w niej: alfa-sisterol, kampesterol i sigmasterol. Zdrowotne oddziaływanie fitosteroli jest potwierdzone naukowo i tego akurat sprawdzać nie musimy.

Działanie Acai

Naukowe potwierdzenie oddziaływania Acai na organizmy żywe zyskano dzięki badaniom przeprowadzonym nad szczurami. Badano w nich wpływ jagody Acai na regulowanie gospodarki cholesterolowej. W wyniku badań stwierdzono, że u gryzoni na wysokotłuszczowej (bogatej w cholesterol diecie) otrzymujących dodatkowo pulpę z jagody Acai (2% suchej karmy) nie doszło do podniesienia poziomu cholesterolu, który wzrastał u innych gryzoni (tych, których karmy nie wzbogacano o dodatek jagody). Poza tym badania krwi wykazały, że grupa kontrolna odżywiana m.in. jagodą miała znacznie lepsze wyniki krwi niż pozostałe gryzonie. W efekcie stwierdzono, że jagoda Acai wykazuje bardzo silne działanie ochronne.

Jak posługiwać się Acai w suplementacji?

Najlepiej byłoby przenieść się do Amazonii i zjadać świeże jagody, ale to niemożliwe. Pozostają nam różne produkty na bazie i z dodatkiem Jagody. W zależności od przyjętych założeń i celów, jakie chcemy osiągnąć, możemy wykorzystać same jagody lub jagody w połączeniu z innymi składnikami. Ponieważ wiele osób decyduje się na suplementację Acai z powodu odchudzania, takim osobom polecamy szczególnie suplementy opisane na stronie głównej rankingu, ze Slimette (najsilniejszą formułą odchudzającą z Acai na rynku) na czele.

Suplementy są bezpieczne, ale radzimy unikać takich, których skład nie jest ujawniony publicznie, a zakupy radzimy robić w sprawdzonych i renomowanych sklepach. Kilka adresów takich sklepów również znajdziesz na stronie głównej.

Powrót do rankingu

Podsumowanie

Miejsce Produkt Cena Opis
produktu
Strona Nasza Ocena
1. Slimette 179,99 zł kapsułki Slimette.pl 5/5
2. Acai Berry Select 179,99 zł kapsułki AcaiBerrySelect.pl 4/5
3. Acai Berry Pure 144 zł kapsułki VitaLab.pl 3/5
4. Forza T5 Super Strenght 39,67 EUR kapsułki AstroNutrition.com 3/5
5. Acai Advantage 34,95 USD kapsułki Shop.HealthyChoiceNaturals.com 2/5